Thursday, March 18, 2010

Fobia : Pinangan ditolak kerana botak?



BARU-BARU ini terima panggilan dari seorang kawan lama. Happy sangat sebab memang dalam lama tak jumpa. Panjang kami bersembang sehinggalah sampai topik yang membuat saya terkejut. Maka dipendekkan cerita, kawan ni bagitau pasal adik dia yang menolak pinangan lelaki pilihan keluarganya. Alasannya kerana lelaki tu botak.

AMARAN (sila takut) : Cerita ini tidak berniat untuk menyinggung mana-mana individu;kumpulan atau yang dinamakan atau dinamasamarankan sebagai botak atau sesiapa juga yang ada kaitan dengan perkataan botak. Bukan salah bukit yang botak. Juga bukan salah tayar kereta Ikin yang dah botak. Cukup Ikin, dah merapu!


Juga bukan salah Vin Diesel yang botak tetapi tetap ensem


Ya, bukan juga salah Beckham yg kelihatan sejuk atau cool ketika botak


Baiklah, disambung cerita tadi. Kawan tu kata, lelaki itu agak kacak, berusia 30-an dan kerja pula boleh tahan. Diceritakan juga, adik kawan itu pada mulanya kata "ikut mak lah" tetapi selepas melihat gambar lelaki tersebut, maka dia ubah fikiran. Katanya, dia fobia melihat lelaki botak. Lantas, pinangan itu ditolak.

Honestly, saya tidak melihat ini sebagai cerita lucu. Harus diakui memang wujud penyakit fobia yang bermacam-macam jenis tingkah dan sifatnya. Macam saya sendiri, saya agak takut pada ketinggian, tapi suka tengok ketinggian, maksudnya dari bawah suka tengok bukit-bukit cantik or menara tinggi (bukan menara telekomunikasi ok!, bukan juga menara gading)

Kat sini, sempat saya godek-godek info pasal jenis - jenis fobia yang kita boleh kongsi. Tidak sangka pula ada juga orang fobia tengok wanita. Ada juga yang takut pada perkahwinan. Even worse, ada yang takut pada segala-galanya! So, adakah anda sebahagian daripada kategori-kategori ini?

1. Keraophobia: Takut pada petir.

2. Gamaphobia: Takut pada perkahwinan.

3. Koniphobia: Takut pada debu.

4. Gynephobia: Takut pada wanita.

5. Leukophobia: Takut pada warna wanita.

6. Alliumphobia: Takut pada bawang putih.

7. Latrophobia: Takut berjumpa doktor.

8. Misophobia: Takut pada kotoran.

9. Pediculophobia: Takut pada kutu.

10. Pentheraphobia: Takut pada ibu mertua.

11. Klaustrophobia: Takut pada ruang tertutup.

12. Ailurophobia: Takut pada kucing.

13. Achluophobia: Takut pada tempat gelap.

14. Akrophobia: Takut pada tempat tinggi.

15. Bathonophobia: Takut pada kedalaman.

16. Anophobia: Takut pada segalanya.

2 comments:

  1. mcm2..botak kan seksi!

    ReplyDelete
  2. Kalau takut memandu lebih-lebih lagi memandu waktu malam.. apakah namanya?

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails