Sunday, March 28, 2010

Man Utd anti Islam?




TIDAK pernah terlintas hatta langsung tak terniat biar sekelumit pun di dalam hati ini untuk terlibat dalam kancah kontroversi. Apatah lagi berdebat ala 'perang dunia ke-2 di dalam blog kesayangan hamba ini. Paling tidak, ia hanya 'mencacatkan' wajah blog yg cantik & comel ini (terperasan bagus jap).

Tapi ada hamba Allah yang nampaknya kurang senang dengan entry Glory Glory Manchester United! Saya dalam entri tu dikatakan terlebih exited tak tentu pasal dan soalan pertama yang diajukan, kenapa nak bangga sangat dengan Manchester United? Bermacam-macam hujah dilontar untuk menggambarkan betapa buruknya pasukan Red Devil kesayangan hamba itu.







Jangan tanya apa motif gambar ni sebab saya pun tak tau.



Tidak mengapalah, sebab satu yang common bila masing-masing ada favourite team dan ada pandangan masing-masing. Tapi satu statement yang otak ni tak boleh nak terima sama sekali, walaupun saya cuba nak menaakul atas asas rasionalisasi.

Dia kata, Manchester Utd anti-Islam! Antara alasannya ialah - Man Utd mempunyai pemain seperti Nemanja Vidic iaitu seorang pemain Serbia - negara yang dikaitkan dengan pembunuhan masyarakat Islam Bosnia satu ketika dulu!

Dikatakan juga, setiap sen jersi Man Utd yang dibeli oleh umat Islam akan berakhir sia-sia kerana ia tidak memberi apa-apa makna kepada golongan mukmin.

Apa semua ini?

Secara jujur, saya tidak pernah menafikan hak kepada sesiapa sahaja untuk berhujah dalam kita bercakap soal dunia tanpa sempadan ni. Lagi2lah dalam blog mentah ni yang baru berusia tidak sampai sebulan pun. Kalau baby, belum pandai cakap pun, pandai menangis je. 'Mak' dia pun masih dalam pantang. Tapi biarlah hujah yang dilontar diisi dengan hujah bernas dan idea yang membina.

Tidak mengapalah, saya memujuk hati ini untuk tidak berasa kecil hati kerana saya hanya peminat setia kepada sebuah pasukan bola sepak. Sama seperti mereka yang meminati team seperti Liverpool, Arsenal, Chelsea dan lain2 *apa motif Chelsea letak last?* sila ke perenggan seterusnya.

Nak letak juga pasal ni - saya juga sama seperti peminat pasukan lain seperti Red Giant dan Red Warriors (T___T)

Tengok, takde muka kecik ati pun kan! *wink*

Memandangkan ini blog saya, maka saya dengan bangga untuk mengatakan saya tetap peminat no ke berapa juta ntah Manchester Utd di seantero dunia - walaupun papa sejak dulu bertungkus-lumus mempertahankan pasukan pebretnya tidak lain tidak bukan, Liberverpool.

Saya juga tidak pernah menerima komisen pembelian tiket stadium Old Trafford. Saya juga tidak pernah menyesal berjaga sampai awal pagi untuk melihat game Man Utd - walaupun ada masanya kalah teruk. Saya juga tidak menyesal membelanjakan duit raya tertinggi pernah saya terima pada tahun 2003 untuk membeli jersi Man Utd sbg hadiah besday bestfriend saya yang merengek-rengek mahu dibelikan jersi tersebut - walaupun saya sendiri belum memilikinya.


Tapi tidak bermakna jika selepas ini anda mengaku sebagai kawan baik saya maka akan dibelikan sehelai jersi.

Ya, saya peminat Manchester Utd, walaupun siapa dan dari negara mana asal pemainnya. Saya tidak cintakan pemainnya, saya cintakan bola sepak. Saya dambakan hebatnya strategi dan keindahan bola sepak - walaupun ada kalanya saya tidak ubah seperti lagak 'jantan bertudung' ketika meraikan gol Man Utd ketika tengok game di kedai Mamak dekat rumah Anne.

Ya, itu juga sebahagian daripada bola sepak.


Entri ini tidak lebih dari sekadar perkongsian pandangan. So, jika hamba Allah berkenaan terbaca entri ini, jangan tersalah anggap atau melihat ini sebagai provokasi sebab saya bukan sesiapa untuk berbuat mcam tu.

Saya hanya peminat bola sepak. Itu saja.

3 comments:

  1. glory glory
    and the reds keep marching on~

    ReplyDelete
  2. Ikin teruskan je..pedulikan je ckp org lain..x sbr nk tgk barca belasah mu hehe..



    p/s:tlg belikan jersi barca boleh i minatla haha

    ReplyDelete
  3. ni mmg fan tegar MU nih. huhu.
    Yup, i setuju. Kita juz fan football club, juz nak enjoy bola kan.
    I nak minta belikan jersi Chelsea bole? :)

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails